E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-16 02:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Relä-utgångar inte helt stabila  (läst 13049 gånger)
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« skrivet: 2013-08-30 08:42 »

Jag har anslutet en expansionsmodul för att kunna styra 2 digitala utgångar till min logger. Det fungerar utmärkt, så när som att jag inte alltid kan lite på att inte status för dessa ändras. Jag använder dessa föra styra värmen i huset och en värmepump för en pool. Emellanåt (någon eller någon månads intervall) så slår utgångarna ifrån utan att jag har ändrad något på e-logger. Inatt hände detta igen och igår kväll noterade jag att jag tillfälligt inte hade någon kontakt med loggern via internet. Avbrottet hade då varat några timmar. Idag på morgonen var anslutningen återställd och alla data finns där (buffrades antagligen i loggern), men nu var värmen avstängd då bägge utgångarna var inaktiva.

Detta har hänt några gånger tidigare, men jag kan inte med säkerhet säga att jag har haft ett avbrott i förbindelsen när detta har hänt. Men jag vet att jag haft sådana tillfälliga avbrott med någon/några månaders mellanrum, men det är inte osannolikt att problemen är kopplade till sådana tillfällen.

Jag kan nämna att en klockströmbrytare startar om routern varje natt för att försäkra mig om att den inte ställer sig i hörnet.

Det känns inte helt bra att jag inte kan lita på att utgångarna inte ändrar status av sig själv.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-08-30 09:01 »

Hur styr du utgångarna?

Så vitt jag vet finns ingen styrfunktion. Det som finns är larm och de får uttrycklingen inte användas för styrändamål.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-08-31 09:17 »

Jag har alltså en A/DMIQ modul ansluten, och den har 2 relä-utgångar. Dessa kan styras från e-logger under 
"utgångar" på inställningsmenyn. Får inte dessa användas för styrning??

Vad ska de då användas till??
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-08-31 11:27 »

Det som inte får användas för styrändamål är larmfunktionen i E-logger, den är helt enkelt inte gjord för det.

Men då förstår jag, du ställer alltså reläutgångarna helt manuellt via utgångssidan i E-logger. Det är en lång kedja med många länkar som kan brista, jag skulle inte rekommendera att köra något så kritiskt som värme på det sättet såvida där inte finns backupvärme eller någon som alltid kan rycka ut om något lägger av.

Hur som helst, status på reläerna skall inte ändras beroende på om där finns kontakt med E-logger eller ej. Det som däremot kan ändra status är problem i strömförsörjningen till loggern; strömavbrott, spikar på elnätet, glapp i dc-kontakten eller dåligt nätagg.

Att lagra de manuella inställningen för reläerna i loggern för att kunna återuppta vid omstart är inte alldes enkelt då det kan kollidera med när reläerna styrs via solfångarstyrning och larm.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-08-31 23:59 »

Ok, lite besviken är jag. Det finns inget i beskrivningen av I/O modulen som indikerar att man inte manliga fullt ut på dessa utgångar. Eftersom jag övervakar temperatur och energiförbrukning får jag en indikation om att något är galet om värmen slår ifrån. Kan tom får ett larm antar jag. Så jag står inte och faller med funktionen. Använder den för att sätta på elvärme något dygn innan vi åker till stugan på vintern. Grundvärme står på hela tiden. Väl på plats kan jag slå om till manuell styrning.
Loggat
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-09-01 19:44 »

Funderat lite mer på problemet. Tycker att det inte borde vara så svårt att lösa problemet i mjukvaran. Kapsla in relästyrningen i en funktion som speglar relästatus i NVRAM. Styrningen av utgångar får bara skötas av den rutinen. Efter omstart sätts relä till lagrat värde i NVRAM.

Men det är klart om det är många ställen i koden som direkt manipulerar reläerna kan det bli lite jobbigt att hitta dessa och ändra överallt...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-09-02 13:03 »

Ok, lite besviken är jag. Det finns inget i beskrivningen av I/O modulen som indikerar att man inte manliga fullt ut på dessa utgångar.

manliga?

Tanken var ju att göra en mer avancerad styrfunktion, men vi är tyvärr inte där än.

Eftersom jag övervakar temperatur och energiförbrukning får jag en indikation om att något är galet om värmen slår ifrån. Kan tom får ett larm antar jag.

Jo det där med larm gör det lite tryggare, då får du ju även larm om loggern faller bort.

Funderat lite mer på problemet. Tycker att det inte borde vara så svårt att lösa problemet i mjukvaran. Kapsla in relästyrningen i en funktion som speglar relästatus i NVRAM. Styrningen av utgångar får bara skötas av den rutinen. Efter omstart sätts relä till lagrat värde i NVRAM.

Men det är klart om det är många ställen i koden som direkt manipulerar reläerna kan det bli lite jobbigt att hitta dessa och ändra överallt...

Största problemet är det jag skrev ovan, att det skulle kollidera med när reläerna styrs via solfångarstyrning och larm.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-09-02 23:15 »

manliga?

man lita.... Det blir inte alltid rätt på telefonen....


Största problemet är det jag skrev ovan, att det skulle kollidera med när reläerna styrs via solfångarstyrning och larm.

Vet inte hur denna styrning är implementerad. men jag antog att såväl solfångarstyrningen och larmfunktionen manipulerar reläerna genom mjukvarufunktioner. Om man då använder de funktioner jag föreslog, så kommer alltid att senast relästatus garanteras efter omstart, oavsett varifrån styrordern kommer.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-09-03 14:14 »

Ja, men så vill man inte ha det. Det skulle innebära att det senaste manuella omslaget får sista ordet även om något annat kanske har förändrats. Eller att larm börjar tjuta igen efter man brutit strömmen även om larmvillkoret inte är uppfyllt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-09-03 23:26 »

Tror du missförstod mig.  Alla funktioner som påverkar reläet gör detta via en och samma rutin som speglar relästatus i NVRAM. Larm och manuell styrning hanteras på samma sätt. Rutinen kommer bara garantera att reläet inte ändrar status pga någon glitch vid omstart.

Självklart kan det bli problem om samma relä styrs manuellt och av larm, men mitt förslag påverkar inte detta till det bättre eller sämre. Den säkerställer bara att inte någon ytterligare aktör (glitchen) inte ändrar relästatus permanent. Glitchen använder ju inte rutinen!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-09-04 11:06 »

Jag missförstår dig inte. Vad jag menar när jag talar om kollisioner är att reläerna inte i alla lägen får styrsignal vid omstart när villkor _inte_ är uppfyllda. Vilket då kan ge problem om där skulle finnas en utgångsrutin som minns att det "skall vara på ett visst sätt" efter omstart. Ja det är lite både och det här med att det över huvud taget går att styra reläer manuellt som även är kopplade till styrning/larm. Å ena sidan är det i vissa fall bra att manuellt kunna testa ett relä som används i en styrning, å andra sidan riskerar man att av misstag påverka en styrning. Så egentligen skulle där funnits en varning på utgångssidan i E-logger om man försöker ändra ett relä som används (men det skulle kräva flerstegskommunikation). Finns kontrollen "används det här reläet till något" är det också enkelt memorera status enbart när ett relä använd vid manuell styrning.

Men det är förstås alltid en fråga om prioriteringar, detta har inte prioriterats. Just förlorad utgångsstatus på reläerna vid strömabrott är inget stort problem då det i regel går att få larm då det inträffar. Och de som har mycket problem med strömavbrott/risigt elnät köper dessutom i regel en ups för en dryg femhundring, då blir det inte strömavbrott alls.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ubee
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-09-05 23:35 »

Jag är helt enig med dig att man lätt får problem om samma relä styrs manuellt och triggas vid larm. Men detta är ett problem oavsett om man lägger in en minnesfunktion för status före omstart eller ej. Och jag förstår inte hur en minnesfunktion kan trassla till det. Den säkerställer ju bara att reläet intar samma status som det hade innan omstart. Detta oaktat vem  som sist påverkade reläet.

Jag tycker att användaren kan hålla rätt på om ett relä är kopplat till larm och då bör man undvika att styra manuellt. Vill man göra detta extra säkert kan man utöka med en funktion där man allokerar reläet till larm eller manuell styrning. Kopplas det till larm går det inte styra manuellt. Och vice versa. Men detta är överkurs. Vill mycket hellre ha minnesfunktionen.....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-09-06 10:31 »

Om status memoreras på låg nivå utan att överliggande funktioner alltid nollar status kommer status att bli fel i vissa lägen.

Ja en variant hade varit att låsa reläerna till larm eller manuell styrning eller solfångarstyrning osv., men det gör det inte enklare. När man arbetat med ett system  i flera år har man i regel tänkt igenom alla möjligheter flera varv, det är tyvärr inte mycket som är nytt under solen.

Jag förstår att du vill ha en minnesfunktion. Men dessvärre saknas resurser att tillmötesgå alla önskemål. Det finns många breda önskemål på kö.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-09-06 15:50 »

Ubee, du får nog fundera ut en "extern" lösning på detta.
Gör en memory modul som triggar på senaste status på reläutgången i loggern.
I detta fallet spelar det då ingen roll om det blir strömlöst i loggern.
Se bara till att memory modulen får veta att det finns spänning till loggern och låt den trigga på
reläutgången samt spänningsatt logger.
Lite klurigt kanske men det borde gå att fixa.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-09-06 17:26 »

När det gäller att hantera strömavbrott har jag svårt se att nån annan lösning skulle vara enklare/säkare/bättre än en ups. Försörjer man ett 3/4G-modem via samma ups kan man ju även komma åt loggern under själva strömavbrottet.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1293&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!