E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-08 00:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flyttning av logger 2020 från pannrum.  (läst 10030 gånger)
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« skrivet: 2009-03-28 22:48 »

Planerar flytta logger 2020 och laptoppen från pannrummet till min "datahörna". Har 6 st 2-tråds och 1 st 3-tråds temperaturgivare f.n. Vilken typ av kablar krävs för att täcka in temperaturgivarna och elmätarsensorn. Helst skall kabeldragningen även täcka in framtida funktioner i logger 2020.

//Pson
« Senast ändrad: 2009-03-28 22:53 av Pson » Loggat
Racecat
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-28 23:20 »

Om jag fattat det hela rätt så i det nya som rickard säljer (som jag fick) så är det en 4 tråds kabel..
Men om du fixar en vanlig nätverkskabel med 8 trådar så ska du väl ha så du klarar dig..blir 1 över i en sån om jag lägger ihop dina givare och alla kablar..

2 trådar i 2 trådsgivaren.
3 trådar i 3 trådsgivaren.
2 trådar i 2 Elmätarsensorn.
1 kabel över för framtida bruk.



« Senast ändrad: 2009-03-28 23:24 av Racecat » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-29 15:14 »

Elmätaringångarna har ganska hög förstärkning, det kan nog finnas viss risk för skräppulser från busskommunikationen om man drar allt i samma kabel.

Ska du vara framtidssäker bör du även dra med pinnarna 4 & 12 på plinten.

Hur många meter kabel rör det sig om?

Ytterligare en variant skulle kunna vara att låta loggern vara kvar i pannrummet och istället förlänga RS232-kabeln. Jag tror att Rickard har gjort tester på hur lång RS232-kabel som kan tänkas fungera..?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-03-29 17:01 »

Elmätaringångarna har ganska hög förstärkning, det kan nog finnas viss risk för skräppulser från busskommunikationen om man drar allt i samma kabel.

Ska du vara framtidssäker bör du även dra med pinnarna 4 & 12 på plinten.

Hur många meter kabel rör det sig om?

Ytterligare en variant skulle kunna vara att låta loggern vara kvar i pannrummet och istället förlänga RS232-kabeln. Jag tror att Rickard har gjort tester på hur lång RS232-kabel som kan tänkas fungera..?

Min tanke var att kunna stänga av laptoppen vid behov, och då kunna fortsätta logga med logger 2020. Idag skickar laptoppen trådlöst data från pannrummet via routern till till min hemsida och E-logger.
Hur många trådar är det totalt som kan tänkas behövas när logger 2020 är fullt utbyggd?
Kabellängden blir ca 12 - 13 meter.
Om jag låter logger 2020 vara kvar i pannrummet måste jag även dra en UTP-kabel för nätåtkomst. Är inte säker på att det får plats i ett 16 mm VP-rör där det reda idag är en UTP-kabel till grabbens speldator.

//Pson
« Senast ändrad: 2009-03-29 17:06 av Pson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-30 08:21 »

Hur många trådar är det totalt som kan tänkas behövas när logger 2020 är fullt utbyggd?

Allt kommer att anslutas via bussen, så länge du har pinne 1-4 framdraget behöver du inte fler kablar. Eller förresten kanske några fler beroende på vad du vill mäta och hur du bygger upp ditt system i framtiden, tyvärr är det omöjligt att ge ett heltäckande svar utan att gå in på detaljer som inte är offentliga.

Om jag låter logger 2020 vara kvar i pannrummet måste jag även dra en UTP-kabel för nätåtkomst. Är inte säker på att det får plats i ett 16 mm VP-rör där det reda idag är en UTP-kabel till grabbens speldator.

I ett 16-mm rör kan det nog bli trångt med två nätverkskablar och rs-232-kabel ja. Fast du skulle i och för sig säkert kunna använda den nätverkskabel som redan går där idag till två enheter, kör du inte gigabit används bara två av fyra par. (Tror det finns färdiga förgreningar om du inte vill meka med nätverkskabeln själv.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-03-30 12:12 »

Har dragit en EKKX 4x2x0,5 mm och en 2x0,14 mm (elloggning) skall koppla in logger 2020 ikväll.
Pannrummet är modell större 1,6 x 0,62 meter, och tyvärr finns dörren dit i badrummet. Naturligtvis
ökar övriga familjens behov att uppsöka badrummet alldeles otroligt när jag håller på med loggen, därav behovet att flytta.

//Pson
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-04-18 11:48 »

Alla temperaturgivarna har fungerat felfritt sedan flytten den 30-3-09 av loggern. Provade idag att koppla in elsensorn, men trots massa olika försök är och förblir "stendöd". Provade bl.a. att testa mot loggerns statuslampa. Skall ge den en chans till innan jag letar efter en för mig fungerande elmätning. Obeslutsam Obeslutsam

Pson
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-04-18 12:38 »

Har du läst igenom hela elmätartråden? Där finns många bra tips. http://e-logger.se/forum/index.php?topic=7.0

Har du elmätarfrågor så var snäll och ställ dem där, om vi håller oss till rätt rubrik blir det lättare för alla att hitta vad som är skrivet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!