E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 07:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - varför måste ingående routerport öppnas?  (läst 32093 gånger)
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2009-03-18 08:00 »

Intrafiken är väl begränsad till den IP-adressen?

Jag är dålig på sånt där, men tycker inte att det borde vara nåt större säkerhetsproblem i alla fall.

Man kan hoppas på det.

Det stora problemet är att det inte är användarvänligt som det är nu.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2009-03-19 08:34 »

Smaken är olika, jag tycker det är väldigt användarvänligt att styra och konfigurera sin logger via ett webbgränsnitt.

Visst kan det vara knepigt med routerinställningarna men det gör den normala hemanvändaren en enda gång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009-03-19 08:38 »

Den stora nackdelen är att man inte kan ta loggern med sig som ett serviceinstrument till andra lokaler och ansluta den utan att konfigurera om någon annans router (som man antagligen inte får tillgång till)
I övrigt håller jag med dig.

Jag tror dock att det MGkea egentligen vill är att kunna ansluta den direkt till en egen server.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2009-03-19 08:42 »

Smaken är olika, jag tycker det är väldigt användarvänligt att styra och konfigurera sin logger via ett webbgränsnitt.

Visst kan det vara knepigt med routerinställningarna men det gör den normala hemanvändaren en enda gång.

Hoppas du känner till att inte alla SOHO-routrar har det du antar att de har.
Loggat
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2009-03-19 08:43 »

Den stora nackdelen är att man inte kan ta loggern med sig som ett serviceinstrument till andra lokaler och ansluta den utan att konfigurera om någon annans router (som man antagligen inte får tillgång till)
I övrigt håller jag med dig.

Jag tror dock att det MGkea egentligen vill är att kunna ansluta den direkt till en egen server.

Delvis har du rätt. Men det vill nog inte Andreas släppa ifrån sig.

Nu är jag mest inne på att Ni löser internetanslutningen. Hade jag haft tid för att utveckla hårdvaran själv så hade jag redan varit en konkurrent.
« Senast ändrad: 2009-03-19 08:46 av MGKEA » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2009-03-19 08:48 »

Delvis har du rätt. Men det vill nog inte Andreas släppa ifrån sig.

Jag bestämmer inte vad som skall utvecklas och inte, det är Rickard som säljer Logger 2020.

Hoppas du känner till att inte alla SOHO-routrar har det du antar att de har.

Kan du förtydliga?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2009-03-19 08:53 »


A: Pekar på varandra.... vem är det som äger konstruktionen?

B: "Statisk DHCP" ....



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2009-03-19 08:59 »

E-op äger Logger 2020. Vad gäller webbtjänsten är ägandeförhållandena inte klara än.

Jag antar ingenting, jag är fullt medveten om att det finns fall där internettjänsten inte fungerar på grund av att IP-adressen mot internetleverantören ändras. (Det finns sätt att komma runt det men där är vi inte ännu.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2009-03-19 11:06 »

Vilket sätt tänker du på är vägen runt problemet?

Den väg jag tycker Ni skall satsa på är att edast låta "klienten" skicka data till "servern". 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2009-03-19 11:14 »

Vilket sätt tänker du på är vägen runt problemet?

Jag vill tyvärr inte berätta om alla tekniska detaljer.

Den väg jag tycker Ni skall satsa på är att edast låta "klienten" skicka data till "servern". 

Ja det har du med all önskvärd tydlighet gjort klart vid det här laget.

Och jag tycker inte det är någon bra idé då det skulle innebära att man inte kan göra inställningar i Loggern via ett webbgränsnitt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2009-03-19 12:29 »


Varför skall du göra inställningar i loggern? Är det inte mjukvaran som skall bena ut det för användaren?

Jag ser loggern som en uppsamlare till annan enhet alt mjukvara. Kan inte se någon användning av loggern utan någon extern enhet som kan bearbeta insamlad data. Jag fattar inte heller grejen med att döpa om givarna redan i loggern. 
Brukaren av loggern kommer garanterat att bara använda mjukvaran/webtjänsten.

Tycker Ni skapat Er onödigt mycket jobb.

Skall Logger 2020 säljas till "Svenssons" så bör Ni tänka om. Rickard har är inne på samma sak som jag. Men om det nu är en kostnads fråga för Rickard och ett ouppgjort ägandeskap så är detta loggerns akilleshäll.


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2009-03-19 13:07 »

Det är din åsikt, tyvärr ser du inte hela bilden och jag har dessvärre varken tid eller möjlighet att förklara och motivera varenda detalj för dig.

Som jag precis skrev till dig i en annan tråd; det finns mycket på listan på vad som skall göras framöver och även om vi ville finns inga möjligheter att snabbt ordna de förändringar du efterlyser.

Nu får du lägga ner den här diskussionen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2009-03-28 16:02 »

Måste bara få lägga en rad i denna tråd.

Att servern kontaktar klienten är i sig fel väg att gå tycker jag. Det funkar så länge du har en egen router och kan styra portarna samt tilldelningen av ip-adressen.

Ser hellre till att produkten ropar på servern som sedan hämtar/överför information. Oavsett om det gäller namnbyten eller data som hämtas.
Det går ju att ställa in så att uppdateringen av namn sker vid nästa kontakt från klienten. Sedan kan man säkert ställa in i klienten att den kontaktar servern en gång/timme.

Nåt liknande vore najs och passar fler än det gör idag.  Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2009-03-28 17:07 »

Det är alltid trevligt med ideer och synpunkter men glöm inte att detta system har tagit ett bra tag att utveckla, det är faktiskt inte helt ogenomtänkt även om det kanske kan tyckas så ibland. Med glimten i ögat (blinkande)

Ser hellre till att produkten ropar på servern som sedan hämtar/överför information.
Det går ju att ställa in så att uppdateringen av namn sker vid nästa kontakt från klienten. Sedan kan man säkert ställa in i klienten att den kontaktar servern en gång/timme.

Men vill folk i allmänhet verkligen vänta upp till en timme på ett en ny givare börjar skicka data eller att en ny larmdefinition går fram eller att ett relä man vill styra slår om? Själv väntar jag då inte gärna mer än ett par sekunder.

Och om man har lång eftersläpning i kommunikationen och om inställningarna man gjort i webbgränssnittet inte går fram till loggern av nån anledning, hur skall man då få reda på det?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jontte
Medlem

Antal inlägg: 24


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2009-03-28 17:57 »

Det är väl upp till er om ni ställer den på en timme eller 30sek mellan clientens kontakt med servern.
Sedan bör det väl fungera att konfigurationen kommer från clienten på samma sätt som datan för att se vad som gått igenom eller inte.

Om jag inte minns fel så kör iptelefoni på liknande sätt.

Vill bara visa på flera tankevägar.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!