E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 08:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020: Går det att se felaktiga givaravläsningar?  (läst 15716 gånger)
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2009-03-03 13:19 »


Nu har jag inte kunnat labba med loggern så mycket som jag önskat.
Vet att 1-wire nät kan ha svårt att alltid leverera korrekt data. Syns felavläsningarna?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-03-04 10:02 »

Bra fråga, så här fungerar det idag -
¤ Logger 2020 LCD-display: streck ("-") visas istället för mätvärde.
¤ LoggerSoft: Varje mätvärde är ett medelvärde av 10 avläsningar (10 sekunder), felavläsningar ignoreras.
¤ E-logger: Varje mätvärde är ett medelvärde av 10 avläsningar (10 sekunder). Information om felavläsningar skickas med men den ignoreras. Skulle ganska enkelt gå att visa men frågan hur stor den faktiska nyttan av det är i relation till ökad komplexitet i gränssnittet för den ovane användaren?

Att det skulle vara svårt att alltid få ut korrekt data vet jag inte om jag håller med om, hur långa och komplicerade nät har du erfarenhet av? Eller jobbar du med givarnät i väldigt störig miljö?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-06 09:07 »

Hur många felavläsningar du erhåller beror på hur mycket du stressar 1-wirenätet.
För att kunna känna till hur bra nätet är måste man veta alla uppkommna fel.
Det vi känner till är att en DS18S20 igentligen inte är framtagen för att sitta på en kabel med en krympslang över sig.
Det förekommer att en 1-wire givare går sönder pga omgivningsbelastningen.
Frågan var mer hur felen hanterades. Det är ok för mig att de ignoreras.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-03-07 14:00 »

Av dina formuleringar kan man få intryck av att kommunikationen rent generellt skulle vara känslig och temperaturgivarna benägna att lätt gå sönder, men är det faktiskt inte så att både nät och givare på det stora hela brukar fungera väldigt bra? Hur många har varit med om temperaturgivare som faktiskt gått sönder och hur stor promille är det av mängden givare som används?

Visst, tekniken har sina begräsningar, börjar man komma upp i ett par hundra meter kabel och har ovanligt många givare eller har sitt givarnät i störig miljö så kan det bli knepigt, men normalt sett är då i alla fall mitt intryck att problem är sällsynta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-09 08:30 »


Jag har varit med om att DS18S20 gått sönder. Troligen fukt. Sedan har vi ESD kännsligheten.
Logger2020 matar troligen 1-wire nätet med rätt dos ström så man inte erhåller så mycket fel.

Ponera nu om en 1-wire givare går sönder. Vad händer då?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-03-09 16:00 »

Det ante mig att en givare gått sönder för dig en gång. Nu menade jag dock inte bokstavligt om givare kan gå sönder, allt går sönder förr eller senare, vad jag menar är att intrycket ändå är att det är bra sällsynt sett till den totala mängden givare av denna typ som används. Vad jag däremot tror är betydligt mer vanligt än givarfel är kabelfel/glapp, så visst finns det anledning att hålla ögonen på detta och det är jättebra att du tar upp frågan.

Vid givarfel och kabelfel (går lätt att prova genom att koppla loss en givare) händer följande:
¤ Logger 2020 LCD-display: streck ("-") visas istället för mätvärde.
¤ LoggerSoft: Fortsätter visa och logga mätvärdet innan givaren försvann.
¤ E-logger:
 ¤ Då data skickas från LoggerSoft - fortsätter visa och logga mätvärdet innan givaren försvann.
 ¤ Då data skickas direkt från Logger 2020 - slutar uppdatera visade mätvärden och graf.

För alla ovanstående fall gäller att om givaren kommer tillbaka forsätter uppdatering/loggning igen precis som vanligt.

...jag antar att det kan finnas synpunkter på hur framförallt LoggerSoft hanterar saken i dagsläget..?

När vi nu ändå är inne på detta kan jag även nämna att den snart kommande larmfunktionalitet i webbjänsten inkluderar ett speciellt larm vid givarfel, i förlängningen blir det via det larmet möjligt att från en reläutgång starta valfri siren för den som riktigt vill hålla koll på sina givare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-03-10 06:23 »

Jag har sålt tusentals tempgivare av denna modell och bara fått en fåtal reklamationer, främst p.g.a inträngande smutsigt vatten, t.ex. när givarna placerats i akvarium eller havsvatten.
Trasiga givare p.g.a. åska kanske är vanligare, och de reklameras väl normalt inte, men så vitt jag uppfattat det hela är även det ett mycket ovanligt problem, de är inte känsligare än något annat i hushållet.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-03-10 08:38 »

Okej, huvudsaken är OM fel uppstår att de hanteras på ett bra sätt.

En dumsiren är kanske något Ni skall lägga upp i webshoppen?
En loggning är ok. Larm .... via siren. Snälla!

(Trasiga givare pga åska? Tror inte ett dugg på åskan som orsak. Om det varit åskan skulle även dator vara defekt.)
« Senast ändrad: 2009-03-10 09:01 av MGKEA » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-03-10 11:55 »

Det finns ingen anledning att använda fetstil. Du ställer många bra frågor och det skall du ha tack för men samtidigt tenderar du att formulera dig ovarsamt och då får du ha förståelse för att du blir emotsagd. Det som skrivs här blir kvar i många år och kommer att läsas av många och då är det viktigt att inte ogrundade påståenden och formuleringar som kan missförstås förblir okommenterade.

Angående åska låter det inte helt ologiskt att givare kopplad till en dator skulle kunna gå sönder utan att datorn gör det, det skulle kunna bero på inducerad spänning mellan kablar samtidigt som datorn har bättre transientskydd än givarna.

Och apropå "dumsiren" så vet jag inte vad du menar, kanske tycker du att just ordvalet siren låter överdrivet men jag tror att många kommer att uppskatta möjligheten att kunna ansluta en rejäl röd lampa eller någon form av summer på avstånd från loggern för att kunna påkalla uppmärskamhet när något inte är som det borde.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-03-10 12:52 »

1-wire givare ansluten till en komport eller usb har samma skydd som övrig kretsar i en dator. Har ganska stor erfarenhet av dator relaterade åskskador. Åskan kan komma in i en dator via dess nätaggregat, modem, nätverkskort eller kanske via någon externt strömsatt kringutrustning. Åska stannar oftas i nätaggregatet eller nätverkskorten idag. Förr gick de uppringda modemen. Om åskan är stark åker moderkortet. Men att åskan hoppar över krestar som sitter före har jag inte varit med om.

Sedan skall man inte bagatellisera felhantering! Speciellt om man tänker sälja större mängder av en produkt. Tycker inte alls att mina frågor eller påståenden är ovarsamma. Vad hade ni tänkt Er med betatestning?

Angående larm:
Att loggern ger ifrån sig ett pip var 60sek vore något.
Mjukvaran och webfunktionen loggar fel i en textfil. 

/Magnus
« Senast ändrad: 2009-03-10 13:12 av MGKEA » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009-03-10 17:27 »

Jag glömde nämna att i de fall givarna har gått sönder så har även datorerna i vissa fall fått stryk av åskan, det kan nog alltså hända både utan att datorn går sönder, och om datorn går sönder.
Min bedömning är dock att även denna felprocent är väldigt låg, de klarar åska rätt bra också, här har vi haft rätt ordentliga åskoväder under de fyra år jag kört loggern - och än har inte en enda givare gett upp, inte ens min utegivare som låg infrusen i snön (utan isolerande krympslang) hela första vintern.

Alla felrapporter och önskemål som kommer in kommer vi att sammanställa och ta beslut om inför varje ny uppgradering som görs.
Allt kommer inte att rymmas vare sig i den ekonomiska budgeten, eller i programminnet, så vi kommer att vara tvugna att prioritera, det är därför bra om vi kan försöka hålla en så saklig ton som möjligt i diskussionerna.
Visst är det bra med en korrekt och rejäl felhantering, om det finns tid, plats, och pengar för att satsa på det, men jag tror att både jag och andreas försöker få fram att felproblemen är väldigt få, antingen fungerar det, eller så fungerar det inte - och då märker man det.
det är i alla fall min erfarenhet utifrån de "gamla" loggrarna jag sålt.

Oftast när loggningen slutat fungera har det berott på att datorn hängt sig, eller att minnet tagit slut i datorn, och då är det högst osäkert om ett larm skulle triggas, även om det fanns där.

Ett pip från den inbyggda högtalaren vid "längre" perioder av felvisning på en specifik givare kunde dock vara möjligt att få till på ett rätt enkelt sätt kan man tycka, men där är det Andreas som är experten.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2009-03-10 20:34 »

Jag glömde nämna att i de fall givarna har gått sönder så har även datorerna i vissa fall fått stryk av åskan, det kan nog alltså hända både utan att datorn går sönder, och om datorn går sönder.
Min bedömning är dock att även denna felprocent är väldigt låg, de klarar åska rätt bra också, här har vi haft rätt ordentliga åskoväder under de fyra år jag kört loggern - och än har inte en enda givare gett upp, inte ens min utegivare som låg infrusen i snön (utan isolerande krympslang) hela första vintern.

Har tusentals åskskadereprationer på min lyra. Det är alltså fakta! Har givaren dött av åska har även datorn mer eller mindre också dött. Aldrig att bara givaren!

En av mina DS18S20 som satt under takfoten bara dog när det var -20grader ute. Låste hela bussen. När givaren avlägsnades så fungerade det igen.

Skulle biltillverkaren skita i att logga fel skulle inte en ny bilmodell bli bättre. Tänk om "[Tveksamt uttryck borttaget efter klagomål från annan forummedlem] svarvaren" kör alla brosskivor utanför tolerans och ingen kontrollmäter.... förödande.
Tänk om bensinen tog slut precis innan motorn skar....
etc etc

Jag rekommenderar att man inte bagatelliserar felhantering. Och det kan inte ta så stor del i minnet eller i er budget.
« Senast ändrad: 2009-03-11 11:09 av Andreas » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2009-03-11 11:14 »

1-wire givare ansluten till en komport eller usb har samma skydd som övrig kretsar i en dator.

Att givaren har samma skydd som datorn förutsätter att överspänningen kommer via datorn men den skulle även kunna komma via givarnätet.

Sedan skall man inte bagatellisera felhantering! Speciellt om man tänker sälja större mängder av en produkt. Tycker inte alls att mina frågor eller påståenden är ovarsamma.

Jag har inte sagt att det är något fel på själva frågorna, skrev jag inte precis att de var bra och tackade dig? Vad som är problemet med det du skrivit är att du använt formuleringar som kan få folk som inte är insatta att tro att kommunikationen rent generellt är känslig och att temperaturgivarna är benägna att lätt gå sönder när så inte är fallet, det är därför du får mothugg. I övrigt uppskattar jag som sagt dina frågor!

Jag håller inte med Rickard om att felhantering är något "om", det är till exempel helt givet att LoggerSoft måste indikera när en givare försvinner, skall se till att det kommer med i nästa uppdatering. Och det du efterlyser Magnus med pip från loggern var 60:e sekund vid givarfel är en bra variant på mildare larm för den som vill, skall ordna det också.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2009-03-11 11:39 »


Om givarnätet är externtströmsatt eller bara galvaniskt ansluten till annat än bara datorn så givetvis. Om givarnätet inte är externtströmsatt eller endast galvaniskt ansluten till mer än bara datorn så aldrig!

Övrigt kanon!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2009-03-11 12:34 »

Jag kan utveckla resonemanget om åska ytterligare men det är redan för mycket om det i tråden så här sätter vi definitiv punkt.

Vad trevligt att du låter nöjd Magnus! Har du förresten nån uppfattning om hur långt givarfelspipet var 60:e sekund bör vara?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!