E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 12:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spikar i El-Graf  (läst 14399 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4061


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2016-03-17 18:17 »

Jag tycker att det är lite lurigt när graferna ser hyfsade ut ibland och helt skruvade ibland.

Jo, sådant är alltid knepigt.

Du har inte provat med annat nätagg än? Jag ser att Rickard pratade om det tidigare i tråden och om det börjar bli risigt är det inte helt ologiskt att det först slår igenom på den känsligaste kanalen.

Har inte provat med nått motstånd än för den mesta störningen har varit på Optisk sensor EL-Tot

Om störningarna skulle försvinna helt på pulskanalerna med motstånd så skulle det peka på störningen kom via kablaget.


Läste i en tråd eller om det var manualen, att det var känsligt med långa ledare.
Ledarna till EL tot och Kontor är CA 35 m.

Ja, dels blir nytto signalen mer dämpad med längre ledare och dels är det större risk att plocka upp störningar med längre ledare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2016-03-22 18:51 »

Så.
Det har varit lugnt ett tag nu med felsökningen för det har varit körigt på andra ställen.

jo jag testade med en annan nätag men det gjorde ingen skillnad.

Tror att jag nu har hittat (tror jag) vad dom är stör-källan.

Röda grafen är Kontor en egen mätare, som det syns i grafen så slog jag av den huvudbrytaren mellan 17:15 till 18:15
Då var gula grafen som är EL TOT lugn och fin.
18:15 slog jag igång röda grafen igen och spikarna kom tillbaka (Ett tag ca 15min) sen försvann de utan att jag gjorde nått.

Så då ska det appliceras lite logiskt tänkande.
Fakta:
Gula grafen är summan av röd, blå och gul graf.
Gul och blå graf =ingen störning
Röd, blå och Gul = Störning.

Tänker att om det var ett mätfel/störning på den Röda grafen så borde den inte synas på den gula. (en anomali borde inte adderas?)

Alltså är det en förbrukare som beter sig så?

Sen strular det till sig vid 18:30, då störningen försvinner...
Vad pågår.. 

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2016-03-23 06:44 »

Kylskåp, laserskrivare eller annat som går då och då?
Loggat

wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2016-03-27 14:53 »

@Rickard, Ja det verkar vara nått sånt.
Det jag finner märkligt är att det är så väldans tätt mellan på-av mindre än en minut och 0,5kw på skalan.

Jag tror emellertid att jag är boven på spåren, ett av de gamla plåtelementen nere i källaren på kontoret.
Min far tipsade om att en del element gjorde så förr i tiden, tydligen element utan termostat utan bara 1-3 lägen.
och just ett sånt sitter det i källaren som frostvakt. (dåligt val när det inte finns nån inbyggd termostat).

Får ta och stänga av dem i tur och ordning för att se vilket det kan vara.

Återkommer med resultat från min forskning.

 
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2016-03-28 19:40 »

Så.
Jag tror att fallet är avklarat.
De misstänkta störningarna är i själva verket förbrukare i detta fall ett antal olika element.
Jag hade svårt att tro att elementen skulle se ut på det viset i grafen, hade väntat mig en jämn belastning.

Elementen har varit avstängda nu i 2 dygn och spikarna är helt borta.

Så om det dyker upp samma sak för någon annan användare så är det troliga, element.

Det som förvillat mig är ju att graferna har varit jämna ibland, när jag testat att ta bort vissa förbrukare.
För att sedan sakta smyga sig in igen.
Men jag anar att det egentligen inte är förbrukaren som tar ström på det viset, utan att det är tillslaget som genererar spiken.

(läste en annan tråd om en vattenpump som genererade en spik i grafen vid tillslag).

Nåväl jag hoppas att det nu är utrett och därmed avslutat.
Tack för hjälpen...

//W
Loggat
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!