E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 09:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spikar i El-Graf  (läst 14395 gånger)
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2016-03-05 16:56 »

jag startar en ny tråd om detta,
Har läst en del på forumet om spikar i graferna men har inte hittat nått som liknar mina.

Det verkar som om spikarna/ störningen kommer och går.
Jag trodde först att det var förbrukare som drog så orent med ström men så är det tydligen inte.
I dag tänkte jag kolla om det möjligen kunde vara att jag har dragit flera sensorledare i samma kanalisation.
Men det verkar inte vara orsaken.
Mina förutsättningar,

3 St elmätare.Var av 2 av dem i en annan byggnad på gården CA 35 meter bort, Total el och själva uthuset.
Den sista är i huset och bara för värmepump.
Total-el läses av med optisk sensor och uthuset och värmepumpen läses på SO plintarna.

Som det ser ut nu är det mest störning på Total el, men det verkar komma och gå.
Kontor och värmepump verkar läsa störningsfritt nu ett tag..
Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja rota.

Läste om motstånd i nån tråd men då på so plintarna inte på de optiska sensorerna. och det verkar vara mest störning där.
Så med tiden har det blivit en renare läsning men som sagt störningen verkar nu komma och gå.
Bifogar graf med relativt rena signaler.
Och några tidigare,




Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-03-05 17:10 »

Defekt nätdel kan ge den där typen av störning, provat byta till ett annat 12 V nätaggregat?
Loggat

wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2016-03-05 17:13 »

Defekt nätdel kan ge den där typen av störning, provat byta till ett annat 12 V nätaggregat?
Borde det inte vara samma störning på alla kanaler då?


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-03-05 17:21 »

Ja, kanske.
Men är det säkert att det är störningar?
Har du någon form av tyristorstyrd termostat på radiatorerna kan det säkert se ut sådär.
Loggat

wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2016-03-05 17:27 »

Har ingen aning om hur hur det ser ut i radiatorerna.
Jag hade en del störningar i grafen fast alla radiatorer var av (alla oljefyllda).
Ska prova en annan nätag bara jag hittar på en.
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2016-03-06 11:51 »

En Uppdatering om spikarna i EL grafen.
Är mer eller mindre övertygad om att det är en störning jag ser i grafen på total EL

Har dragit mina sensorer genom tvättstugan i källaren och genom att stänga av strömmen där nere fått bort spikarna.
Tänkte genom att slå på förbrukarna en och en hitta boven till störningarna.
Det hela verkade logiskt och säkert. men nu är alla förbrukare på och störningen har inte kommit tillbaka än?Va?Va?
Det blev lite oredigt i grafen när jag slog i gång ett element jag har kvar i källaren, men inga spikar, märkligt.

Hur som verkar det vara nått i tvättstugan som stör så frågan blir väl
Finns det ett bra sätt att skärma sensorledarna?
Alutejp, Aluminium folie eller vad?? 
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2016-03-06 17:08 »

Uppdatering på spikarna.

Har kört loggersoft och kollat störningarna under större del av dagen nu och det hela kokar ner till det sista elementet i källaren.
har skruvat ur säkringarna till det elementet och störningarna är borta.
Bara för att klargöra om nån råkar ut för det samma,
trådarna för elmätarsensorerna går i takvinkeln i tvättstugan parallellt med några andra ledare, ett utag, belysning i taket, Tvättmaskin,
Och med matningen till elementet i ca 50 cm de verkar räcka..

Matningen till elementet är 400V i en gammal skärmad kulo. (Riktigt gammal, Röd fas).

Och ja jag har läst trådarna om störningsokänsliga nät och att man ska hålla sig i från elektrisk utrustning osv, men hur långt bort ska man hålla sig,
det vet man bara om man provar. inte sant...

Så nu ska det undersökas med vad det går att skärma ledarna.
Först ut Aluminiumfolie.





Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016-03-07 06:33 »

Normalt räcker det att signalkablarna ligger någon cm från störkällor.
Annars går det ju dämpa känsligheten på pulsingångarna genom att sätta ett 500 ohm motstånd mellan pulsingång och gnd som lastar ned dem en aning.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2016-03-07 08:54 »

Fast enligt det första inlägget så:

Läste om motstånd i nån tråd men då på so plintarna inte på de optiska sensorerna. och det verkar vara mest störning där.


Matningen till elementet är 400V i en gammal skärmad kulo. (Riktigt gammal, Röd fas).

Är skärmen på den störande gamla skärmade kulokabeln till elementet ansluten till jord som den skall vid centralen?

Så nu ska det undersökas med vad det går att skärma ledarna.
Först ut Aluminiumfolie.

Glöm inte ansluta skärmen till jord om den skall göra någon nytta!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2016-03-07 11:47 »

Skärmen på kulon är ansluten till jord i kopplingsdosa före elementet, kollade aldrig i Centralen, får göra det när jag kommer hem i afton.

Funkar det med Alufolie som skärm om man jordar den?

Jag har inte sett några exempel på liknande spikar i nån annan tråd, har ni./Andreas,Rickard.
De störningar jag hittat i nån tråd har varit väldans höga och långt i mellan.

//W
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2016-03-07 12:12 »

Jodå, aluminiumfolie är elektriskt ledande så det fungerar som skärm. (Används som bekant även i foliehattar. Med glimten i ögat (blinkande))

Nej har inte heller sett den där typen av störning förut, men det är väl mest troligt 50 Hz nätfrekvens. I regel är det precis som du säger enstaka spikar från till-/eller frånslag och inte kontinuerliga störningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2016-03-09 17:48 »

Jaha
Efter lite deckararbete är jag inte klok på nått.
Störningen i graferna verkar komma och gå lite som de vill
Trodde att jag var nått på spåren när jag kopplade ur källaren, men i dag när jag misslyckats med mitt skärmningsförsök funkade inte ens det.

Störningen är väldans koncis för att säga det minsta.
I graferna ser det ut som om man "tappar" var tredje mätning en aning.
Det är så att säga ett tak på grafen enligt bilden jag bifogar.
jättemärkligt.

Hjälp gärna till för att hitta på möjlig felkälla..
Det verkar inte vara en störning från omkringliggande el i alla fall.



 
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2016-03-09 17:49 »

Glömde grafen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2016-03-10 07:52 »

Har du provat stänga av precis all elektrisk utrustning i byggnaden förutom loggern? Kvarstår störningarna?

Har du störningar på alla tre pulsingångar? Nån skillnad i mängden störningar mellan pulsingångar och optisk avläsning? Kvarstår störningar pulsingångar om du minskar känsligheten med motstånd?

Vad är mer anslutet till loggern förutom pulsingångarna? Kan det ha uppstått kontakt mellan loggerns jord och annan jordpotential någonstans?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2016-03-10 19:43 »

Mors.
Tack för att ni tar er tid med detta.
Jag tycker att det är lite lurigt när graferna ser hyfsade ut ibland och helt skruvade ibland.

Har du provat stänga av precis all elektrisk utrustning i byggnaden förutom loggern? Kvarstår störningarna?
Inte provat den varianten än, men det verkar ju "rättfram" så att säga. Det ska testas..
 
Har du störningar på alla tre pulsingångar? Nån skillnad i mängden störningar mellan pulsingångar och optisk avläsning? Kvarstår störningar pulsingångar om du minskar känsligheten med motstånd?
Bifogar en bild/Graf på sensortyperna där syns även kvaliteten gå graferna.
Har inte provat med nått motstånd än för den mesta störningen har varit på Optisk sensor EL-Tot
Skillnaden mellan graferna är rätt uppenbar mellan kontor, Tot och VP 

Vad är mer anslutet till loggern förutom pulsingångarna? Kan det ha uppstått kontakt mellan loggerns jord och annan jordpotential någonstans?

Bifogar bild på inkopplingen. Har varit noga med dragningen, och använt kopplingsdosor samt lött alla kopplingar, är säker på att det inte är nån ofrivillig överledning till jord i nån dosa i alla fall. Även alla anslutningar mot sensorer är lödda, alltså inte fastlödda utan ledarändarna är lödda.

Läste i en tråd eller om det var manualen, att det var känsligt med långa ledare.
Ledarna till EL tot och Kontor är CA 35 m.
 
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!