E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 16:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknad kanal visar fel värden och grafen visar inte dagens datum  (läst 8942 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-11-19 16:34 »

Som jag skrivit i ett annat inlägg
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1189.0
att när jag skapar ett stapeldiagram av min vattenförbrukning med tidsrymd en vecka så syns det bara till och med gårdagen. Igår kunde jag bara se till och med söndag och idag kan jag bara se till och med måndag. Likadant om jag tar tidsrymd en månad så kan jag bara se till och med gårdagen. Jag bifogar Bild 1 på detta. Jag har motsvarande stapeldiagram på min elförbrukning och då kan jag se till och med dagens förbrukning.

En annan sak är att jag har skapt en beräknad kanal (VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT) för att få fram VATTEN KALLT och för att sen kunna göra ett staplat stapeldiagram. Problemet är att den beräknade kanalen VATTEN KALLT visar helt fel värden (Bild 2). Min totala vattenförbrukning var t.ex. i söndags nästan 900 som ni kan se i Bild 1 och den totala varmvattensförbrukningen var i söndags ungefär 260 (bild 3). Då bör ju den beräknade kanalen VATTEN KALLT vara ungefär 630 för söndagen. Nu står det 10 när jag tar fram den (Bild 4).

Värdena på VATTEN KALLT verkar dock stämma när jag tar fram ett linjediagram. Jag får tyvärr inte bifoga fler bilder så jag kan visa, men då visas i alla fall riktiga värden på VATTEN KALLT (d.v.s. differensen VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT).
« Senast ändrad: 2013-11-19 16:53 av Thomas72 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-11-20 09:21 »

Ajdå, flera olika problem i samma tråd, det brukar bli trassligt, i regel är det mycket enklare att före en diskussion i taget i varje tråd. Så nästa gång du har flera olika problem vore det toppen om du försökte komma ihåg att posta dem i separata trådar.

Som jag skrivit i ett annat inlägg
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1189.0
att när jag skapar ett stapeldiagram av min vattenförbrukning med tidsrymd en vecka så syns det bara till och med gårdagen. Igår kunde jag bara se till och med söndag och idag kan jag bara se till och med måndag. Likadant om jag tar tidsrymd en månad så kan jag bara se till och med gårdagen. Jag bifogar Bild 1 på detta. Jag har motsvarande stapeldiagram på min elförbrukning och då kan jag se till och med dagens förbrukning.

Som jag skrev nyss, det kanske beror på att det saknas data och att det möjligen går till sig när det finns för "hela perioden". Så vi väntar helt enkelt och ser. Men om du vill får du gärna posta ett exempel där skillnaden framgår, det vill säga dels ett stapeldiagram med vattenförbrukning och dels ett stapeldiagram med elförbrukning som löper över samma tidsperiod.

En annan sak är att jag har skapt en beräknad kanal (VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT) för att få fram VATTEN KALLT och för att sen kunna göra ett staplat stapeldiagram. Problemet är att den beräknade kanalen VATTEN KALLT visar helt fel värden (Bild 2). Min totala vattenförbrukning var t.ex. i söndags nästan 900 som ni kan se i Bild 1 och den totala varmvattensförbrukningen var i söndags ungefär 260 (bild 3). Då bör ju den beräknade kanalen VATTEN KALLT vara ungefär 630 för söndagen. Nu står det 10 när jag tar fram den (Bild 4).

Värdena på VATTEN KALLT verkar dock stämma när jag tar fram ett linjediagram. Jag får tyvärr inte bifoga fler bilder så jag kan visa, men då visas i alla fall riktiga värden på VATTEN KALLT (d.v.s. differensen VATTEN TOTALT - VATTEN VARMT).

Du kanske kan posta linjediagrammet i ett nytt inlägg?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-11-20 09:37 »

Jag ska försöka tänka på att dela upp problemen i flera trådar nästa gång!

Det där att det bara syns till och med gårdagen löser sig om jag tar med en jämförelse (t.ex. jämför med en vecka bakåt). Då visar det till och med dagens förbrukning. Det är likadant om jag vill se Elförbrukning. Kör jag stapeldiagram utan jämförelse så visar det bara till gårdagen, om jag kör med jämförelse så visar det till och med dagens förbrukning.
Jag vill ju alltid ha med jämförelse bakåt så det blir ju inget problem för mig då.  Leende (smiley)

Dock så verkar det ju konstigt att värdena för min beräknade kanal VATTEN KALLT inte stämmer i stapeldiagram, men stämmer i linjediagram.
Jag bifogar Bild 5 och Bild 6 på linjediagram.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-11-21 10:40 »

Det där att det bara syns till och med gårdagen löser sig om jag tar med en jämförelse (t.ex. jämför med en vecka bakåt). Då visar det till och med dagens förbrukning. Det är likadant om jag vill se Elförbrukning. Kör jag stapeldiagram utan jämförelse så visar det bara till gårdagen, om jag kör med jämförelse så visar det till och med dagens förbrukning.
Jag vill ju alltid ha med jämförelse bakåt så det blir ju inget problem för mig då.  Leende (smiley)

Aha, då förstår jag! Tyckte det var märkligt när du skrev att det fungerade olika vid elförbrukning och vattenförbrukning, men det gjorde det ju inte, utan vad det handlar om är olika starttider, starttid 0 visar t o m igår, men andra starttider visar t o m idag.

Vad bra det ordnade sig.

Dock så verkar det ju konstigt att värdena för min beräknade kanal VATTEN KALLT inte stämmer i stapeldiagram, men stämmer i linjediagram.
Jag bifogar Bild 5 och Bild 6 på linjediagram.

Det är svårt se differensen i de där bilderna, jag skulle behöva ett enda linjediagram med tidsrymd 15 minuter (viktigt att det är 15 minuter, för annars medelvärdesberäknas kanalerna) där både kall- och varmvatten spolas samtidigt (så att man kan se en differens) och där alla signaler (totalt, varmt, kallt) ingår i samma graf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-11-21 17:34 »

Jag bifogar Bild 7 där jag skapade en kanalgrupp av VATTEN TOTALT, VATTEN VARMT och den beräknade kanalen VATTEN KALLT. Som du ser så stämmer värdena på linjediagrammet, men inte på det staplade stapeldiagrammet (Bild Cool.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-11-22 13:17 »

Tack, ska ta en närmare titt på det, återkommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-11-23 19:21 »

Jag vet inte om det har något samband med ovanstående problem, men jag har märkt några gånger att förbrukningen går under 0 (se bild 9). Om man tittar noga så ser man också att VATTEN VARMT har högre värde än VATTEN TOTALT vid det tillfället.
Jag lyckades fånga detta på en 15-minutersbild nu ikäll.
Det är den beräknade kanalen VATTEN KALLT som visar värde under 0.
« Senast ändrad: 2013-11-23 19:39 av Thomas72 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-11-24 12:01 »

Att förbrukningen går under noll på en beräknad kanal under korta tidsperioder är helt normalt med givare som har viss tröghet i reaktionen. Registrering och mätning är inte alldeles momentan och då kan korta diffar uppstå, men i längre tidsperspektiv blir det rätt ändå.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-11-27 17:42 »

Nu bör beräknad kanal "kallvatten=totalvatten-varmvatten" visas rätt i stapeldiagrammet. Felet gällde bara flödes-/vattenmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-11-27 17:49 »

Perfekt.
Tack så mycket!  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!