E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-16 17:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avbrott i graf  (läst 7281 gånger)
Arne Jansson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2012-09-03 11:33 »

Hej!

Jag får slumpmässiga avbrott i graferna (några minuter) två till tre gånger per dygn. Nån som har några idéer vad felet kan vara, felet finns både på elmätarsidan och tempmätningen.

Arne
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-03 11:43 »

Om det är avbrott i alla grafer, både elmätare och temperaturer låter det som överföringsproblem.

Kan du se något system i det hela, att det oftare inträffar vissa tider på dygnet eller är det fullständigt slumpvis?

Är kanske ditt nätverk tidvis hårt belastat av till exempel ungdom som laddar hem videoklipp från nätet?

Har du kabel direkt routern eller går loggern via trådlöst nätverk?

Vad har du för typ av internetupkoppling och operatör?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Arne Jansson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-04 12:01 »

Avbrott i alla grafer, både el o temp. Om det vore internetproblem så borde väl loggern spara data och skicka när den har kontakt igen. Så har det funkat några gånger när internet varit nere.
Ja, händer oftast på natten mellan 00:00 och 03:00. Ibland exakt samma minut två nätter efter varann.
Nja... tankar lite film ibland men satt hastighetsbegränsning på torrentklienten. Natten mot idag tankades inget men ändå hade jag avbrott.
Router och logger sitter bredvid varandra, en meter kabel mellan.
Jag har 3G uppkoppling och TRE som operatör.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-10-04 13:41 »

Då är problemet med stor sannolikhet ditt mobila bredband.

Hur stark signal indikerar modemet? Det vanliga problemet med mobilt bredband är dålig täckning och att enhet/antenn behöver flyttas för bättre täckning.

Men i ditt fall när det är så regelbundet så lutar det kanske mer åt att operatören gör någon form av omstart i systemet och att det då försvinner data. Om det då är avsiktligt eller om det beror på något fel i nätet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Arne Jansson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-04 13:58 »

Signalstyrka på 3G 45%
Men om jag kan vara utan internet i flera timmar och loggern sen skickar sparade data borde den väl också kunna var utan en kortare stund, t.ex om operatören startar om något eller loggern tappar kontakten tillfälligt. Får loggern ett "kvitto" från servern på att data har mottagits? Jag ska kolla om jag kan logga internetuppkopplingen på nåt sätt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-10-04 14:35 »

Signalstyrka på 3G 45%

Nu är det kanske inte huvudproblemet, men 45% låter som ganska lågt. Har du möjlighet få upp signalstyrkan? Bättre signalstyrka ger i regel både pålitligare anslutning och bättre hastighet. Din låga signalstyrka kan förmodligen göra att det blir mer omsändningar av data, att det hela blir mer känsligt vid adressbyte och att mer data då tappas.

Men om jag kan vara utan internet i flera timmar och loggern sen skickar sparade data borde den väl också kunna var utan en kortare stund, t.ex om operatören startar om något eller loggern tappar kontakten tillfälligt. Får loggern ett "kvitto" från servern på att data har mottagits? Jag ska kolla om jag kan logga internetuppkopplingen på nåt sätt.

Ja det skickas kvitto men utan att gå in på detaljer är det är ändå inte helt bombsäkert. Det kan vara så att data försvinner precis i skarven när 3g-modemet kopplar upp på nytt och du får ny adress.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Arne Jansson
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-10-04 14:55 »

OK!

Jag ska kolla internetuppkopplingen, loggar i routern m.m. så får vi se om jag kommer på något.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!