E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-08 03:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Larm när pump går  (läst 4494 gånger)
askeew
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2014-04-03 00:01 »

Hej!

Jag har en pump som går igång när vattennivån stiger. Jag skulle vilja ha ett larm när pumpen körs. Jag har installerat en elmätare (er Elmätare 1-fas din) till pumpens eluttag och en P3IQ-pulsmodul på elmätaren. Inställt på 1000 pulser per enhet. Sätter upp ett larm på > 1 och kör igång pumpen. Larm genereras pga 2>1, fint! Kvitterar larmet och funderar på vad jag ska ställa den nya övre gränsen på. Ställer om larmet till 2. Larm genereras pga 4>2. Ställer om larmet på 4 och då genereras inget larm. Jag tittar under Kanaler och ser att räknaren står på 0.03 och blir lite konfunderad över hur det hänger ihop. Hur kan jag härleda vad "larmräknaren" är på så jag vet vad jag ska ställa om övre gränsen till larmet till? Eller är det möjligt att nollställa räknaren? Hur tycker ni jag borde lösa mitt behov av att larma när pumpen körs?

/Askia
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-04-03 11:00 »

Räknaren skall du inte bry dig om när det gäller larm. Räknaren representerar förbrukarens ackumulerade effekt, det vill säga hur mycket energi pumpen dragit totalt den tid den varit igång.

Larm går inte på räknare utan på momentaneffekt.

Momentaneffekten är vad förbrukaren drar precis nu för ögonblicket, det vill säga pumpens märkeffekt. Märkeffekten brukar vara angiven på en skylt på pumpen. Hittar du någon sån skylt och vad visar den? Det går förstås också att se momentaneffekten genom att se vilken effekt kanalen det gäller visar i loggerns teckenfönster eller i webbtjänsten.

Om pumpen drar 1500W då den är igång kan en lämplig larminställning vara 1300, att lägga sig 10-20% lägre än märkeffekten brukar vara en bra tumregel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!