E-logger
|
Manualer
|
Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 09:13
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Forum
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Loggerforum - supportforum
>
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
>
Hjälp
>
Temperatur
>
HTMIQ problem
Sidor: [
1
]
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: HTMIQ problem (läst 5546 gånger)
Cenitek
Medlem
Antal inlägg: 28
HTMIQ problem
«
skrivet:
2010-11-11 11:30 »
Jag har varit i kontakt med Rickard om att jag tappar kontakten med HTMIQ givarna.
Jag har ju monterat upp en anläggning i Lycksele med mobilt bredband, routern står förmodligen för nära och stör ut signalen i kablarna så pass att loggern misstolkar datan som kommer.
Min åtgärd är följande vid nästa besök. Flytta router med modemstickan en bra bit bort. Dra om signal kablarna till pellets pannorna så dom inte riskeras att störas av annan strömkabel. Dessutom att byta ut signal kabeln mot skärmad kabel. Jag är lite galen och väljer Cat5e kabel som är skärmad, just för att ledarna är tvinnade. Detta gör att det är svårare för signaler att störa i kabeln. Skärmen använder jag till GND.
Testas just nu hemma, men för tillfället utan mobilt bredband. Rapport om detta lyckas kommer snart då jag har en test period med eller utan bortfall.
mvh
Rickard Österlind
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4057
SV: HTMIQ problem
«
Svara #1 skrivet:
2010-11-11 13:33 »
I hur långa intervall tappar du kontakten och tappar du bara kontakten eller blir det även störningar i mätdata? Om störningar, ta gärna en skärmdump av en graf som representerar problemet och posta som bilaga här i forumet.
Har du fler moduler och givare inkopplade på samma ingång på Logger 2020 som den högtemperaturmodul som strular?
Hur lång är den sammanlagda kabellängden på den ingång där högtempmodulen sitter?
Datakabeln mellan Logger 2020 och högtempmodul är inte alls vidare störkänslig, inte heller kabelarna mellan högtempmodul och pt1000-givare. Ganska osannolikt att det är problemet.
99% av alla problem beror på givarnätets struktur eller på kabelglapp någonstans i systemet, glappet behöver inte sitta där du får symptom. En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att någon av dina pt1000-givare eller själva högtempmodulen är måndagsexemplar.
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem
Antal inlägg: 28
SV: HTMIQ problem
«
Svara #2 skrivet:
2010-11-11 21:09 »
När kontakten tappas så står det givarfel i Logger2020. Logger2020 måste startas om för att den ska återfå kontakt med dessa.
Med andra ord så loggar den inte dessa 2 givare så länge man inte startar om. Intervallerna mellan det går åt pipan verkar vara olika.
Men allal kablar är lödda och omslutna med krypslang. Även på alla 3st moduler är kablarna lödda och väl kopplade. Men kablarna är 4-ledad telefon kabel enkel. Så om det beror på det? Har jag för klen kabel?
mvh
Rickard Österlind
Loggat
Sidor: [
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Om supportforumet
-----------------------------
=> Om supportforumet
-----------------------------
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
-----------------------------
=> Nyheter
=> Hjälp
===> Visning av elpris och timprisstyrning
===> Temperatur
===> Elmätaravläsning
=====> Elproduktion
===> Energimätare
===> Flödes- / vattenmätare
===> Fastbränsle
===> Nätverksinställningar
=====> Loggermjukvara äldre än 111109
===> Uppdatering
===> SunLogger 2020
===> LoggerSoft
=> Buggrapporter
=> Önskemål
===> LoggerSoft
=> Övrigt
-----------------------------
Loggerkonsulter
-----------------------------
=> Loggerkonsulter
Laddar...