E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-15 00:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - grafer - Siffror på högra Y-axeln  (läst 11740 gånger)
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« skrivet: 2011-10-22 12:37 »

Hej

Ja du har säkert rätt, det är nog en onödig finess. Jag föredrar dock att ha värdesiffrorna till höger i just denna typ av grafer som s.a.s "växer" åt höger hela tiden.

Mvh
Zigge

Jag har precis börjat använda elogger, vilken suverän produkt.

Tycker denna tråd låter som en bra ide.

Hade velat ha samma skala till höger som på vänster axel, kopia alltså.

Denna funktionen finns kanske nu, jag kanske har missat en inställning som gör att man kan få båda.
« Senast ändrad: 2011-10-22 16:49 av daniel » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-23 10:36 »

(Klippte ut ditt meddelande från en tråd om LoggerSoft, försöker hålla isär vad som handlar om vad.)

Roligt höra att du gillar E-logger.

Nej det finns tyvärr ingen inställning för att få y-axel till höger istället för till vänster eller för två identiska y-axlar både till höger och vänster. Kanske är det något som kan komma på sikt. Var tänkte du dig att en sådan inställning skulle ligga i gränssnittet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-23 15:13 »

Var tänkte du dig att en sådan inställning skulle ligga i gränssnittet?
Där man ställer/sätter upp varje graf kanske?

Eller så kan det vara standard att ha höger o vänster.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-24 09:49 »

Jag tror inte alla vill ha identisk y-axel både höger och vänster, dels tar varje axel upp yta på bekostnad av utrymmet för kurvorna, dels finns efterfrågan på att få olika skalor på höger respektive vänster axel om grafen innehåller signaler med stor amplitudskillnad.

Det gäller i så fall att få ihop detta på ett smidigt sätt i en enkel inställning på lämpligt ställe i grafgränssnittet. Kom gärna med konkret förslag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-10-27 11:47 »

Hej, nu har jag använt min hjärna lite.

Se bild.

Förklaring till bild:

Visa alltid 0, lättare att se när det är små skillnader
Linje på nollan, Fet linje som visar nollan tydligt
Höger y-axel, så att det är lättare att se värde då man tittar på en liten skärm och måste scrolla bilden.
Enhet i y-axel, om alla värden har samma enhet
skala min, om man önskar att alltid ha fast min värde.
Skala max, om man önskar att alltid ha fast max värde. Min-Max kan vara bra att ha på temperturer kanske, då skulle man slippa att skalan ändras hela tiden.

Vad tycks?
« Senast ändrad: 2011-10-27 12:06 av daniel » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-10-27 14:19 »

Ah vad bra med en bild så man ser hur du tänkt!

Men tror du inte att det skulle uppfattas som svåröverskådligt med så många fält? Om du desutom klickar knappen "publik" blir där ännu fler.

En kryssruta för "Höger Y-axel" räcker inte till, man behöver i så fall kunna välja y-axel till vänster, till höger, eller samma på bägge sidor. Dessutom vill man som sagt i vissa fall ha möjlighet till olika skalor till vänster respektive höger...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-10-27 14:24 »

Glömde skriva en sak om bilden.

Längst ner ser du hur jag tänkt med senaste värdet.

Läs mer här.

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=471.0
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-01-02 14:23 »

Hej, många nya ideer som dykt upp under ledigheterna   Glad

Jag har inte riktigt fått bukt med alla mina störningar på de puls-beroende enheterna vilket resulterar spikar i graferna.
Ofta så orsakar spikarna så att graferna blir oproportionerliga och man inte ser så tydligt.
Jag tycker det vore bra med att kunna ange inom vilket spann som graferna har sin y-axel på. Dels för att kunna ta bort problemet med spikarna men även ifall man har en kanal som på riktigt kan få högre värden (som man då accepterar att de värdena går utanför visnings-intervallet)

Skulle kunna lösas mha av en extra ruta ovanför varje graf som heter tex "Intervall y-axel" där man kan ange tex "0;100" för att visa 0 till 100. Och kanske default-värdet "0" för att använda den automatiska intervall-funktionen som finns idag.

Bifogar exempel på jobbig graf att läsa av Leende (smiley)



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-01-02 19:11 »

Sammanfogat med befintlig tråd, se ovanstående diskussion...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-02-22 16:18 »

Har ni funderat mer på detta? Det kändes som det körde fast i form av dubbla y-axlar.

Bifogar mitt förslag med bilder gällande skalan på y-axeln samt för att få en "clean look"
Förslaget bygger på att flytta delar av graf-inställningarna till "Inställningar" samt lägga till en extra ruta för Y-Axel.
Bifogat bilder på hur jag skulle tycka vore bra:
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-25 11:14 »

Tack så mycket för förslaget!

Men är tveksam till att det är lyckat med ett upplägg som innebär att man blir tvungen att hoppa fram och tillbaka mellan inställningssida och grafsida när man arbetar med grafer.

Det kändes som det körde fast i form av dubbla y-axlar.

Nej problemet är inte dubbla y-axlar. Problemet är att grafgränssnittet riskerar att bli rörigt och svårjobbat om vi lägger in för många inställningar. Och du har ju heller inte tagit med alla önskemål i tråden i ditt förslag...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-02-25 16:11 »

Och du har ju heller inte tagit med alla önskemål i tråden i ditt förslag...

Försöker sammanfatta förändrings-önskemålen:

  • Enkelt och överskådligt utseende
  • Inte hoppa bland sidor för att bygga sin grafer
  • Möjlighet till att visa en tydlig linje för 0 på Y-axeln
  • Möjlighet att alltid visa 0 (jag förstår inte denna riktigt  Va?)
  • Y-axel min-värde
  • Y-axel max-värde
  • Möjlighet till dubbla Y-axlar
  • Möjlighet till Y-axlar med olika skalor

Om man flyttar skapandet och redigerandet av publika grafer helt till "Inställningar". Då slipper man en hel del rörighet som en publik graf genererar, sedan ligger väl de mesta som rör den publika sidan under "inställningar". Denna flytt medför inte att man måste hoppa så mycket mellan sidorna (tycker jag).

"Möjlighet till Y-axlar med olika skalor" blir mer komplicerat eftersom man även måste på nåt sätt ange vilka grafer som ska skalas om och tillhöra den andra omskalade y-axeln. Har inget enkelt förslag på det.

"Möjlighet att alltid visa noll" förstår jag inte riktigt innebörden av. (Tolkade det först att om man har värden som pendlar mellan tex 10-20 så kanske man inte vill att grafens y-axel ska gå mellan 10-20 utan mellan 0-20. Men det löser man med Y-axel min/max-värde.)

Man kan flytta knapparna "Radera", "Upp" och "Ner" åt sidan för att kunna "ha råd" med fler inställningar utan att det ser rörigt ut.
Bifogat förslag 2:


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4059


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-02-28 11:00 »

Tack igen!

Radera/upp/ner på titelraden är en bra tanke, fast skulle kanske då ändras till kryss och pilar.

Du har lagt "Y-axel Min/Max", "Tydlig 0-linje på Y-axeln" och "Visa Y-axel på höger sida" utspritt, borde inte alla inställningar för y-axel ligga grupperade tillammans?

Ang. "Y-axel Min/Max" förresten så räcker det inte med 0 för autoskalning, man bör kunna ange auto valfritt både min max, kanske med ett "a".

Om man flyttar skapandet och redigerandet av publika grafer helt till "Inställningar".

Hur tänker du då, ska då alla grafer under inställningar också? Jag är i vilket fall inte alldeles förtjust i tanken på grafinställningar på flera olika ställen.

En variant för att få det renare/enklare är att ha knappar (kanske överst) för att dölja delar av grafgränssnittet. Den som inte vill se publika inställningar/grafer kan dölja dem. Den som inte vill se ev. extrainställningar för y-axel/axlar kan dölja dem.

"Möjlighet till Y-axlar med olika skalor" blir mer komplicerat eftersom man även måste på nåt sätt ange vilka grafer som ska skalas om och tillhöra den andra omskalade y-axeln. Har inget enkelt förslag på det.

Skulle kunna lösas med en ytterligare drop-down för grupp eller kanal där man väljer vad som skall visas på y-axel nummer två.

"Möjlighet att alltid visa noll" förstår jag inte riktigt innebörden av. (Tolkade det först att om man har värden som pendlar mellan tex 10-20 så kanske man inte vill att grafens y-axel ska gå mellan 10-20 utan mellan 0-20. Men det löser man med Y-axel min/max-värde.)

Tror du tolkar rätt, dvs att "Visa alltid 0" betyder att y-skalan alltid skall innehålla noll.

Ytterligare ett önskemål att ta hänsyn till är att kunna ange valfri tidsrymd/stopptid.
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1027.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!