E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 00:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknade kanaler i sambandsgrafer och lite andra önskemål  (läst 6554 gånger)
Andreas M
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2014-02-01 21:26 »

Har använt e-logger i 3 år nu och tycker överlag det fungerar mycket bra, men jag har några önskemål:

Beräknade kanaler i sambandsgrafer
Hur svårt vore det att lägga till beräknade kanaler i sambandsgraferna?
Jag skulle t.ex. vilja kunna titta på sambandet mellan VB-Effekt (beräknad kanal med effekt från temp och K) och utetemperatur. Man skulle då enkelt kunna se resultatet av förbättringar man gjort på huset, t.ex. byte av fönster.

Möjlighet att välja kanal som ska visas i rapporterna
Eftersom jag primärt värmer mitt hus med pellets och sekundärt med el, så blir rapporterna ganska meningslösa i mitt fall eftersom dom bara kan visa "El Värme". I mitt fall vore det bättre om jag kunde använda VB-effekt (eller annan valfri kanal) istället i rapporterna.

Öppet API mot e-logger.se
Jag anser att det vore mycket användbart om man kunde skicka data till e-logger.se från andra enheter än logger 2020 (t.ex. arduino). Jag inser att ni förmodligen ställer er skeptiska till den idén eftersom er affärsidé delvis bygger på att sälja logger-hårdvara, men fundera på om det inte finns något sätt där ni skulle kunna "öppna upp" och ändå fortsätta tjäna pengar, kanske t.o.m. öka era intäkter genom att fler betalar för själva tjänsten.

Kanske skulle ni kunna ha ett mycket begränsat gratiskonto som tillåter 1-2 "öppna" kanaler för att locka in nya kunder och ett "premium"-konto som tillåter flera "öppna" kanaler? Jag skulle iaf själv kunna tänka mig att betala mer för själva tjänsten om jag hade möjlighet att använda egen hårdvara.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-02-04 13:40 »

Alltid trevligt höra att det fungerar bra, tack för den positiva återkopplingen!

Beräknade kanaler i sambandsgrafer
Hur svårt vore det att lägga till beräknade kanaler i sambandsgraferna?
Jag skulle t.ex. vilja kunna titta på sambandet mellan VB-Effekt (beräknad kanal med effekt från temp och K) och utetemperatur. Man skulle då enkelt kunna se resultatet av förbättringar man gjort på huset, t.ex. byte av fönster.

Det är ett par dagars arbete, säkert något som kommer i framtiden men kan inte säga när. Men om du skapar en kanal för fastbränsleförbrukning, se nedan, så borde du kunna använda den för samma sak.

Möjlighet att välja kanal som ska visas i rapporterna
Eftersom jag primärt värmer mitt hus med pellets och sekundärt med el, så blir rapporterna ganska meningslösa i mitt fall eftersom dom bara kan visa "El Värme". I mitt fall vore det bättre om jag kunde använda VB-effekt (eller annan valfri kanal) istället i rapporterna.

Rapportfunktionen har haft stöd för fastbränsle flis/pellets sedan flera år. Det går att se fastbränsleförbrukning både i kg och kilowatt och även sammanslaget med elförbrukning uppvärmning.

Se:
¤ "Rapporter" i manualen för E-logger http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger
¤ "Inkoppling av relä för mätning av pelletsförbrukning" i manualen för Logger 2020 http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020

(Sedan nån månad stöder rapportfunktionen även energiproduktion, se nyhetstråden.)

Öppet API mot e-logger.se
Jag anser att det vore mycket användbart om man kunde skicka data till e-logger.se från andra enheter än logger 2020 (t.ex. arduino).

Det här är den här typen av funktion som helt klart vore väldigt användbar för dem som behöver den. Men jag tror tyvärr att det är en väldigt liten andel av våra kunder som behöver en sån funktion. Och det tar relativt mycket tid att skapa, dokumentera, underhålla och supporta ett öppet api (och för den delen ev. skapa speciella abonnemangsformer för sånt, tilldela klient-id och givar-id för externa enheter). Så jag har väldigt svårt att se ekonomin i det hela.

Men det finns andra sätt, vet att det finns dem som tar in data i E-logger via Logger 2020 genom att emulera ds18b20, det är dock inget vi officiellt stöder.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas M
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-06 20:15 »

Okej, tack för svaret!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!