E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 18:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mäta snödjup  (läst 17844 gånger)
Anders Lundkvist
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2013-10-07 23:04 »

Jag skulle ha användning av möjligheten att avläsa snödjup via Logger 2020. Det finns ultraljudsgivare som mäter snödjup som jag antar att det med lite utveckling vore möjligt att koppla till Logger 2020 (http://www.mowic.se/products/snodjupssensor/), men det låter dyrt för mig. Någon som har idéer om hur man på ett enkelt sätt kan mäta snödjup?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-10-11 13:32 »

Jag undrar jag om det finns något enkelt sätt. Antar att förutsättningen för att mäta snödjup är någon form av beröringsfri teknologi. Vad finns det för beröringsfria teknologier förutom ultraljud, avståndslaser..? Mer? Sen har vi problemet med att snö kan ha väldigt olika reflekterande egenskaper, allt från den fluffigaste lätta nysnö till tung blötsnö....
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-10-12 11:36 »

Jag använder en http://www.ifm.com/products/gb/ds/O1D100.htm till både snödjup och nivån i pellets förrådet
usignalen är 4-20mA kör sedan en http://www.yuden-tech.com.cn/catalog/knick/27000.PDF för signalomvandling
4-20mA>0-5v rätt in i loggern funkar perfekt Glad Glad
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-10-15 11:29 »

Tack för tipset! Hur mycket ungefär kostar den utrustningen? Och har du provat kolla hur pass väl snödjupet stämmer?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-10-15 16:08 »

Tyvärr så är den inte billig jag fick tag i denna på jobbet (skrotad projekt utrustning)
ny pris ligger väl runt 25000:- Chockad Chockad.
Snödjupet stämmer på millimetern
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-10-16 12:20 »

Jo det är en bra slant...

Men grundtekniken för laseravståndsmätning är egentligen inte dyr, mätinstrument som visar avstånd på display kostar inte mycket nu för tiden.

699:- hos Biltema
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Avstandsmatare-laser-15220/

599:- hos Jula
http://www.jula.se/avstandsmatare-laser-160090

Och Condrad har en ultraljudsvariant för 249:-
http://www.conrad.se/AVST%c5NDSM%c4TARE-TOOLCRAFT-ULTRASOUND-15-M.htm?websale8=conrad-swe&pi=815817
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-10-18 11:27 »

Nej så är det ju
problemet är väl exaktheten och möjligheten att få ut en utsignal av bra kvalitet
(Kvalitet kostar)
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-10-22 11:51 »

Ja fast när det gäller snödjup är kravet på mättnogrannheten inte sådär jättestor, jag tror att de flesta är nöjda med centimeterupplösning, vilket alla instrument ovan ligger väl inom (i alla fall på pappret, och med reservation för deras förmåga på snö). Signalen behöver heller inte ha vidare bra kvalitet, då snödjup inte är något som förändras snabbt går det att medelvärdesbilda hårt för att på så sätt få bort ev. brus.

Det borde gå att hitta nån hyfsat billig variant med analog utsignal.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-10-23 11:20 »

jo du har en poäng där
men jag tycker endå att ska man mäta något så ska det vara exakt
men jag är väl yrkesskadad
Här har du en billigare variant än IFM  http://www.sick.com/se/sv-se/home/products/product_portfolio/distance_sensors/Pages/ultrasonic_sensors.aspx
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-10-24 14:45 »

Jomenvisst är det trevligt att ha så bra grejor som möjligt, tyvärr sätter väl den privata plånboken oftast gränsen så man får rätta mun efter matsäcken. Med glimten i ögat (blinkande)

Tack för länken, men ser inga priser, ungefär vad kostar en sån?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-10-25 08:27 »

jag kolla de va vi gav på jobbet och det var 3250:-/ex moms
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-10-28 11:53 »

Ajdå, dyrt! Det borde inte vara alldeles omöjligt att hitta en liknande lasermackapär för under 1000:- tycker jag, sett till vad de faktiskt innehåller.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-10-28 15:39 »

jorå lasermackapärer kan du nog få tag i men problemet är fortfarande att få ut en användbar utsignal Glad
som jag frågade i en annan tråd om invertering av signaler
fick tag i en trådgivare med utsignalen 5-0v 0-100% inte helt vanligt
men får skrota runt lite på jobbet borde finnas någon skiljeförstärkare som fixar även det...
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2013-10-29 08:30 »

Jo fast innehållet i en avståndsmätare med användbar analog utsignal (kanske borde kanske kallas avståndsgivare) behöver inte vara dyrare än innehållet än i en laseravståndsmätare med display, snarare tvärtom. Men sen är det förstås en fråga om kapsling, tillverkningsvolym och till vem produkten riktar sig till. Vidhåller hur som helst att det borde gå att hitta en under tusenlappen. Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2013-10-29 09:52 »

Jag har kollat runt och hittar inget för "hemma fixaren" plånbok direkt.
alla lasermätare med utsignal är för industriell användning och där av priset.
sedan har du ju rätt i att innehållet i dessa inte kostar många kronor. Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi)
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!