E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 11:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga driftstid på värmepumpen  (läst 30365 gånger)
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2011-10-27 20:41 »

Hur kan man göra för att mäta driftstid på värmepumpen ?

Jag har separat elmätare kopplad till denna.

Niklas

Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-27 20:46 »

Har du en sensor till din elleverantörs mätare?

Du kan köpa en egen elmätarsensor till din värmepumps mätare.

Sätt upp dom som 2 kaneler i E-logger.

Om du har en logger2020 så finns det kontakter för 2 st elmätarsensorer.
Loggat
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-10-27 21:35 »

Har du en sensor till din elleverantörs mätare?

Du kan köpa en egen elmätarsensor till din värmepumps mätare.

Sätt upp dom som 2 kaneler i E-logger.

Om du har en logger2020 så finns det kontakter för 2 st elmätarsensorer.

Ja, jag har sensor på båda + 2 kanaler (el total och el värme). 

Men jag skulle vilja räkna ihop tiden då el värme>0 W på något sätt..

Niklas

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-28 07:47 »

Hur tänkte du att den tiden skulle presenteras?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-10-28 08:26 »

Hur tänkte du att den tiden skulle presenteras?

Antingen som ett värde/variabel till systembilden: driftstid/dag, driftstid/vecka, driftstid/månad ?

Eller i Rapporter / Energiförbrukning ?   I tabellen längst ner, eller kanske snarare i en egen tabell längst ner?

Kan det vara något ?

Niklas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-10-28 10:34 »

Jo det kan vara något.

Var tycker du det skulle göra mest nytta, i systembilden eller i rapporten?

Går man efter villkoret effekt>0 får man ut drifttid på kompressor + elpatron, egentligen vill man väl ha dem separerade?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-10-28 11:06 »

Jo det kan vara något.

Var tycker du det skulle göra mest nytta, i systembilden eller i rapporten?

Går man efter villkoret effekt>0 får man ut drifttid på kompressor + elpatron, egentligen vill man väl ha dem separerade?

Om jag fick välja så skulle jag vilja lägga det i rapporten hellre än i systembilden isåfall.

Det vore toppen om de (kompressorn + elpatron) gick att hålla separerade på något vis. Vet inte om det skulle krävas några extra givare för att kunna hålla dem separerade..... behöver man det?   Va?

Niklas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-10-29 07:56 »

Det beror på. Med en IO-modul kan man skilja kompressor och elpatron åt. Antingen om det finns indikeringslampor på värmepumpen som går läsa av med ljussensorer. Eller så låter man någon med behörighet koppla in lysdioder parallellt med pump och elpatron. Vissa använder gamla mobilladdare.

Eller så installerar man ytterligare en elmätare som bara sitter i serie med elpatronen.

Men det är förstås enklast om det går att utläsa via en enda elmätare. Skiljer sig effekten bara klart åt mellan olika driftlägen är det fullt möjligt. Vad har du själv för pump? Vad drar den om bara pumpen går och vad drar de olika stegen på elpatronen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-10-29 11:12 »

Det beror på. Med en IO-modul kan man skilja kompressor och elpatron åt. Antingen om det finns indikeringslampor på värmepumpen som går läsa av med ljussensorer. Eller så låter man någon med behörighet koppla in lysdioder parallellt med pump och elpatron. Vissa använder gamla mobilladdare.

Eller så installerar man ytterligare en elmätare som bara sitter i serie med elpatronen.

Men det är förstås enklast om det går att utläsa via en enda elmätare. Skiljer sig effekten bara klart åt mellan olika driftlägen är det fullt möjligt. Vad har du själv för pump? Vad drar den om bara pumpen går och vad drar de olika stegen på elpatronen?

Egentligen skulle detta kanske utvecklas då för de som har IO-moduler?  Jag har inte sån själv - ännu Leende (smiley)

Jag har en Thermia Optimum Duo 8 tror jag den heter, installerad februari 2011.

Har sett på elmätaren vid drift av kompressor att den ligger på olika steg: runt 1.8 kw eller 2.9 kw.   Elpatronen har två lägen, en på 3 kw och ytterligare en på 6 kw (totalt 9 kw vid drift av "båda").   Med lite matematik kan man väl utifrån aktuella elförbrukningen veta om kompressor eller elpatron är i drift.. ?

Me jag tänker på de övriga, om de också är intresserad av en sån här funktion..

Niklas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-10-31 08:36 »

Bra du tänker på "de övriga" också, det är ju precis så, när man utvecklar den här typen av funktioner är målet att så många som möjligt skall kunna nyttja dem.

Tyvärr är det inte självklart vad som är bäst, det hade varit enklare om någon av metoderna varit helt klockren.

Att läsa ut driftläge genom att se om effekten på elmätaren är större eller mindre än si eller så kräver ingen installation och kan fungera bra i vissa fall, men i många fall kan nog effekten för kompressor och patron överlappa.

IO-modulen kan å ena sidan säkert detektera om det är kompressor eller patron som körs. Men å andra sidan tvekar nog många till att koppla in sig på elsystemet inne i själva pumpen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-10-31 08:39 »

Jag hade röstat på den första, att man läser ut effekten.

Jag kan idag, jag mäter bara el total, se tydliga tecken när elpatronen går in.

Borde vara ännu lättare när jag börjar mäta el värme.
Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-10-31 22:45 »

Bra idé. Har funderat i dessa banor själv.
Håller dock med Andreas ang hans kommentar.

...men i många fall kan nog effekten för kompressor och patron överlappa.

I mitt fall har jag helt klar 3 villkor där något måste vara uppfyllt för att kompressorn går (värden i W).
  • Om El värme >= 1300 och om El värme <= 2000 (enbart kompressor)
  • Om El värme >= 4200 och om El värme <= 4800 (kompressor + 3kW tillsats)
  • Om El värme >= 7100 och om El värme <= 9000 (kompressor + 6 kW tillsats)
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-10-31 22:54 »

Kul med lite mer input här.

Är det svårt/jobbigt att implementera de båda olika systemen?  Alltså ett för de som inte har IO-modul och vill mäta med hjälp av effekten, som många gånger kanske kommer vara lite av en gråzon...  Kan denna läggas som en "beräknad kanal" där varje användare får fylla i sina egna "gränsvärden" för effekten ?  eller tänker jag fel då.. ?

Och ett system för de som har IO-modul och vill mäta mer exakt ?

Niklas
Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-10-31 23:08 »

Jag har:

120 w vid inget i drift
630 w vid kompressor
6500 w vid kompr och 6 kW el patron
8500 w vid kompr och 8 kW el patron

Ska kolla lite siffror imorgon, började ligga el pannan idag.

Nibe 310p, frånluftsvärmepump.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-11-01 09:29 »

Har inte frånluftsvärmepumpar alltid ganska låg effekt på kompressorn? Då är det ju aldrig något problem med överlappning. Har man däremot en lite större bergvärmepump torde överlappningrisken vara desto större. Och finns det förresten pumpar som har elpatroner med lägre effekt än 3 kW?

Hade behövt en mer allmän översikt. Vilka är de 10 vanligaste pumparna i Sverige och vad har de för pumpeffekt(effekter/intervall) respektive patroneffekt?

Är det svårt/jobbigt att implementera de båda olika systemen?

Ja, det tar alltid mycket längre tid att få två saker klara än en.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!