E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 17:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknad kanal - verkningsgrad värmeväxlare  (läst 29193 gånger)
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2012-10-15 09:46 »

Jag har roterande, grannen har roterande...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2012-10-16 09:43 »

Ja det kanske är så att de flesta installerar roterande? Nog i vilket fall dålig idé med specialfall för plattvärmeväxlare, i regel bättre med en enda lösning som fungerar för alla.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2012-10-16 09:46 »

Nu kan jag bara svar för mig, men för mig är det viktigare att FTX-verkningsgradsberäkningen är så korrekt som möjligt. Medan exaktheten för tempen precis där man satt sin utegivare är lite mindre viktig.

På årsbasis så fungerar det nog med kompromissen att köra med en temp/fukt på innevägg. Men det är ju mycket roligare med kurvor som rör på sig lite

Jo det där kan nog vara en personlig prioritering, föredrar man så korrekt värde som möjligt eller att komma lite billigare/enklare undan? Den stora frågan är hur stor skillnaden kan bli i praktiken...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!