Visa inlägg
|
Sidor: [1]
|
2
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / Fel #6 kontr. router
|
skrivet: 2012-03-05 20:18
|
Hej,
Har problem med att få Loggern att logga in mot webbtjänsten. Har tittat runt lite på forumet och sett att där är andra med liknande problem men att det har löst sig av sig själv. Tyvärr verkar det inte göra det för mig. Ska börja med att säga att loggern inte är uppdaterade till senaste programvaran vilket säkert är en del av problemet. Har provat att starta om loggern ett antal gånger. Har provat att tömma/radera minnet på den och börjat om från början (nytt id osv osv) men utan framgång, vid i princip varje test har jag låtit loggern stått och tuggat över natten. Kontrollerat så att routerns inställningar stämmer osv. Det enda onormala (fast jag vet inte om det är onormalt) jag egentligen hittar är att routern inte ser loggern under "anslutna enheter" hela tiden utan bara stundtals!
Förslag välkomnas!
/Kenny
|
|
|
5
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / Har jag får långt nät
|
skrivet: 2010-10-17 22:17
|
Hej,
Jag har lite problem vid inkoppling av mina två senaste elmätare. Systemet ser ut som följer:
1. Huvudmätare kopplad direkt till logger via ca 30 m kabel och diod. 2. Varmvatten mätare kopplad direkt till logger via SO utgång på mätaren (sitter bredvid logger) 3. Värmegolv badrum kopplad till logger via pulsmodul 1, mätaren sitter bredvid loggern (ca 20 cm kabel). 4. Värmepump kopplad till logger via pulsmodul 2, mätaren sitter bredvid loggern (ca 30 cm kabel).
Ovanstående har jag haft inkopplat under ett par veckor utan problem. När jag skulle koppla in ytterligare två mätare idag fick jag däremot problem. Nätet från logger går åt två håll, åt ena hållet ca 25 m för att där koppla in mätare nr 5 (pulsmodul nr 3). På dessa 25 meterna har jag förberett för att koppla in fukt och temp moduler på 3 ställen., lödat dit förgreningar, satt på krympslang osv. Åt andra hållet ca 15 m för att där koppla in mätare nr 5 (pulsmodul nr 4). På de 15 metrarna har jag förberett för 2 st fukt och temp moduler, lödat förgreningar, satt på krympslang osv.
När jag då skulle koppla in detta till loggern fungerade det inte, ingen av dioderna lyste på de två tillkommande pulsmodulerna. Mätte strömmen mellan plint 1 och 3 på samtliga pulsmoduler (4 totalt) och strömmen var endast 6,8 volt. Kopplade bort de nya pulsmodulerna och mätte strömmen, 13,2 volt.
Har provat att koppla bort den 25 meters delen, samma problem, provat att koppla bort 15 meters delen med samma problem. Kopplar jag däremot bort både 15 och 25 meters delen så fungerar det utan problem. Samtliga pulsmoduler är kopplade till mätarnas SO utgång!
Kan det vara att nätet är för långt så att loggern inte orkar driva ytterligare pulsmoduler? Är det så fall möjligt att koppla in extern kraftkälla för att driva pulsmodulerna och bara koppla datakabeln till loggern?
Förutom ovanstående har jag ca 20-30 m nät med 4 tempgivare inkopplat.
Tack på förhand!
/Kenny
|
|
|
8
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Uppdatering / SV: Problem vid uppdatering av Logger 2020
|
skrivet: 2010-09-13 21:08
|
Hej,
Provade ytterligare några gånger nu. När jag trycker på Uppdatera knappen på e-logger sidan så ändras den till ett tomt fönster och inget mer händer. Loggern blinkar rött ett tag (30 sekunder) för att sedan gå över till fast sken. Jag har provat att trycka på reset knappen och sedan direkt på uppdatera knappen, provat att vänta nästan till slutet av de 30 sekundrarna osv. Jag och också provat att koppla bort alla sladdar inkopplade till loggern fall det var något sådant som stört men utan framgång.
Kan ID:n på loggern eller den föreslagna porten ha ändrats under den första uppdateringen (dvs då det hängde sig). Fast jag antar att jag omöjligt kan ta reda på det då jag inte kommer in i några menyer på loggern!
Tack på förhand!
/Kenny
|
|
|
9
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Uppdatering / SV: Problem vidd uppdatering av Logger 2020
|
skrivet: 2010-09-13 18:32
|
Hej,
Har nu provat ditt förslag minst fem gånger (säkert 10) utan större framgång.
Vid tryck på reset knappen så blinkar dioden rött som den ska men på e-logger hemsidan står det "Klientstatus Oklar". Jag kontrollerade i Routern/modemet (Thomson ST585) om enheten var aktiv eller inte, men enligt den så var enheten inaktiv hela tiden. Provat att byta ingång på routern också men med samma resultat.
1. Bredband via telefonjacket från tele,2 8 Mbit, dynamisk IP (har också kontrollerat att Loggern blivit tilldelad samma IP genom att kontrollera detta i routern, vilket den har). 2. Statuslampan börjar blinka rött när man trycker på resetknappen, precis som du beskriver. 3. Nej, men det verkar som att e-logger inte "hittat" loggern efter uppdateringen.
Tusen tack för hjälpen på förhand!
/Kenny
|
|
|
|