E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 02:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur skall jag gå till väga  (läst 7565 gånger)
Metsa tissue
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2013-01-09 11:16 »

Hejsan!
Det är så nu att jag har fått en uppgift på företaget där jag jobbar att dem vill kunna få in maskinhastigheter till dem olika informations skärmarna vi har.
jag stötte då på logger 2020 som verkar väldigt lovande Leende (smiley).
men då är min fråga, till en logger 2020 hur många A/DMIQ enheter kan jag ha?
För en A/DMIQ enhet har bara 4 analoga ingångar och 4 digitala ingångar? jag skulle nämligen behöva fler tror jag. så är det möjligt att ha två A/DMIQ enheter till en loggo 2020?
Och sen hur lång kabel kan jag ha mellan min loggo 2020 och min A/DMIQ enhet? finns det nån max längd? isf är det 10, 100 eller 1000m på ett ungefär?

Och när jag visar min maskinhastighet i en graf kan man ändra färgen på den genom att en digital ingång blir aktiv? så att mellan 06:00 och 14:00 är den röd men medan 14:00 och 22:00 är den blå osv?
Sen är det där med att komma åt all data? jag kan antingen ha den kopplad till en dator lokalt och få alla världen där? men också ha den till eran server och koma åt alla mina grafer och liknade på eran hemsida?
vårat nätvärk är ganska strikt så har svårt att tro att jag kommer kunna skicka all min data till eran server :/. finns det möjlighet att skicka allt till en lokal server där jag har samma funktioner som på eran?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-01-10 11:05 »

I teorin borde det gå ha upp till 5 io-moduler kopplade till en Logger 2020 om det inte är några andra givare/moduler anslutna. Det som begränsar är att en Logger 2020 hanterar maximalt runt 40-50 ingångar(givare) lite beroende på ingångstyp.

Max kabellängd mellan logger och modul är någonstans 50-75 meter beroende på antal moduler och var förgreningarna sitter. Om flera moduler används är det bra dela upp dem mellan de två givaringångarna på loggern och montera loggern i mitten. Är avståndet långt går det i vissa fall använda flera Logger 2020 lite beroende på vad man vill åstadkomma.

Det går för närvarande inte ändra färg i graf via en digital ingång.

Det går inte att sätta upp en lokal server som har samma funktion som vår. Vet inte vad du menar med strikt, men Logger 2020 kräver ingen portöppning eller så för att fungera. Annars är det kanske ett alternativ att köpa ett 3G-modem och skicka data via ett billigt mobilabonnemang.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Metsa tissue
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-01-10 14:47 »

hejsan ja men det låter ju lovande med upp till 5 stycken Leende (smiley).
Ja så om jag sätter logger 2020 i mitten kan jag ta två stycken moduler åt varsitt håll med runt 50-70m ifrån logger 2020?

Det jag menar med strikt är att allt går igenom brandväggar och alla nätvärk kräver inloggning.
Ska prata med våran it avdelning om vi kan lösa detta. För jag tror inte vi kommer ha täkning med 3g-modem då vi har egna master för vårat mobilnät då det är väldigt dåligt med motagmnin från operatörerna i fabriken.

Kan man färga göra några inställningar i eran server på min inloggning att den byter färg eller byter graf vid vissa tidpunkter? eller kan man göra det i programvaran på en pc?
Loggat
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-01-10 18:31 »

Fungerar inte Loggersoft?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-01-11 10:58 »

hejsan ja men det låter ju lovande med upp till 5 stycken Leende (smiley).
Ja så om jag sätter logger 2020 i mitten kan jag ta två stycken moduler åt varsitt håll med runt 50-70m ifrån logger 2020?

Det borde gå, men har inte testat precis så. Ifall det blir aktuellt, mät upp på några meter när den kabellängd som behövs och meddela den så kanske vi kan göra ett praktiskt test innan du beställer något.

Kan man färga göra några inställningar i eran server på min inloggning att den byter färg eller byter graf vid vissa tidpunkter? eller kan man göra det i programvaran på en pc?

Nej det finns tyvärr ingen sådan inställning vare sig i E-logger eller LoggerSoft. Rent tekniskt går det mesta att lösa, men att byta färg/graf vid vissa tidpunkter har ingen annan frågat efter förut, och det låter som en smal funktion som få användare har nytta av, och då går det inte att räkna hem den arbetstid det skulle ta att ordna det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Metsa tissue
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-01-15 10:18 »

jaha okey.
Jo men det blir nog aktuellt jag ska mäta upp hur många meter det blir och återkomma med det.
En till sista fråga.
Om jag har 5 DI och 1 AI kan jag då få in all den datan på en och samma graf?
och alla 5 DI har olika färg?
kan jag sen använda samma DI och en annan AI i en annan graf men mina DI ska ha samma function?
Alltså kan man ha 5 DI med olika färg och använda på mer än en graf samtidigt? med en AI graf?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-01-15 10:36 »

Hoppas jag förstår dig rätt, men ja, varje insignal kan tilldelas en egen färg och samma insignal kan ingå i flera olika grafer. Det gäller både i E-logger och LoggerSoft.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Metsa tissue
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-01-15 15:41 »

japp det var så jag menade.
kan man ha flera logger2020 till samma e-logger konto?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-01-15 18:00 »

Ja. Det går att få upp kurvor från olika loggrar i samma graf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!