E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 21:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avbrott i mätvärdernas loggning ca 4gånger per dygn  (läst 8376 gånger)
Ulf S
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2012-11-07 18:19 »

Hej, har nyligen installerat lmed fast nätverkskabel till router, har fiber med vad jag tror är stabil uppkoppling, trots detta får jag avbrott ca 4gånger per dygn, dessa avbrotts längd varierar mellan 5 och 15 minuter, några tips om vad som kan vara fel?. Behöver jag öppna portar för denna nya enhet?.
Med vänlig hälsning, Ulf s.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-11-08 08:20 »

Portar behöver inte öppnas, i så fall hade du inte fått över några data alls.

Hur länge har du upplevt dessa avbrott, är det från första dagen du började logga? Går det att se något mönster/regelbundenhet i när avbrotten kommer?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ulf S
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-11-08 11:39 »

Hej Andreas.

Tog en exportfil från 00:00 inatt, importerade den i Excel för att lättare analysera den, resultat ser du i excelfil som du kommer till med bifogad länk.

http://sdrv.ms/SOGm6J

I filen visas.

Saknade minutrader för 06:53, 06:54, 06:57,        07:20,      07:31.

Mellan 06:58 och 07:01 saknas 10 av 14 värden, dvs 0 värden är registrerade.

03:52, 09:15, 09:38 saknar 1 av 14 värden.

Så det verkar vara 2 problem.
1. Hela loggningen saknas för vissa minuter.
2. En del värden saknas i vissa loggminutrar.

Hoppas denna info kan hjälpa till i felsökningen.

MVH Ulf S






Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-11-08 22:10 »

Det som ligger närmast till hands att misstänka är glapp på någon plint, eller glapp i spänningsmatningen (själva kontakten nätdel/logger)
Om du förlorar kontakten med webbtjänsten skall loggern spara data och skicka upp dem när kontakten återupprättas, och eftersom detta inte sker så pekar det mot att loggern inte får läsbara data, oftast alltså beroende på glapp eller för låg spänning.
Plintarna på loggern är konstruerade på ett sätt som gör att det inte alltid blir bra kontakt även om du drar skruvarna "i botten" om kabelarean är för liten, det är därför viktigt att se till att man har god kontakt i plintarna, t.ex. genom att förtenna kablarna, eller genom att skala av typ 20 mm av isoleringen på varje kabel, tvinna den, och sedan dubbel eller trippelvika den innan man drar fast dem i plintarna.
Egentligen borde vi ha grövre ledararea på de medföljande kablarna, men av kostnadsskäl har jag valt att leverera loggern med en kabel som är klenare, tyvärr blir en grövre kabel rätt mycket dyrare.
Det har även hänt ett fåtal gånger att nätdelen varit defekt, som om du har tillgång till en annan 12V nätdel skulle du kunna prova detta. + skall vara på mittpinnen.
Loggat

Ulf S
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-12-18 11:21 »

Hej Rickard.
Nu har jag änligen fått tid att felsöka vidare i fallet.
Har testat med annan spänningsaggregat utan förbättrat resultat.
Satte in logg och pingade extern part var 30 sekund under 10 timmar, resultatet var att alla pingarna gick igenom med 100% .
Det var nu jag kom fram till trolig felorsak.
Under denna mätperiod fick jag heller inga avbrott i mätdatan på er server.
Orsaken är att jag stoppat in en switch för att kunna pinga och mäta med logger samtidigt.
Så länge switchen sitter och vidarförmedlar signalen till routern funkar det fint.

Konklusion så här långt är mao att loggern i sig själv inte klarar av att få fram signalen genom den "långa" nätverkskabel jag köpt från er, (tror att det var 20 eller 30 meters varianten jag köpte från er).

Vilken längd på nätverkskabel skall loggern klara?.

Mvh Ulf S


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-12-18 11:30 »

Nu är jag ingen expert på nätverk, men 20-30 meter bör ju absolut inte vara några problem.
Har aldrig tidigare fått några felrapporter om problem vid långa nätverkskablar, och av hundratals kunder borde det ju ändå vara rätt många som själv drar ut rätt långa nätverkskablar?
När vi gjorde CE-testerna körde vi med 15 meters nätverkskabel, så längre kablar än så är den inte testad och verifierad med.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-12-19 12:03 »

10base-T skall teoretiskt klara 100 meter.

Fungerar det med switchen även utan att du pingar? Skulle kunna tänkas vara pingandet som håller igång nätverksförbindelsen.

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på routern? Provat med någon annan port på routern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ulf S
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-12-19 17:14 »

Hej Andreas.
Jepp, det funkar utan avbrott så länge switchen sitter där trots att pingandet är avslutat.
Router är D-link DIR-300.
Sätter upp och provar med annan port utan switchen ikväll så får vi förhoppningvis resultatet imorgon.
Det kan noteras att trots att alla minutrarna nu finns med i databasen saknas enstaka minut-värden på ca 4-6 givare, då står det 0 i fältet.

Då tidigare avbrott fanns på flertalet minuters var det mycket fler 0 värden i samband med avbrottet.dvs många 0 värden på samma minut.

Återkommer imorgon med vidare resultat
Mvh Ulf
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-12-20 08:48 »

Det där med att det saknas minut-värden på ca 4-6 givare talar kanske för att du ändå har något problem någonstans i givarnätet...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!